how to take care of your guitar~

ari ni (17 feb 2010, rabu), aku telah decide nak membersihkan gitar aku, iaitu shiro~ (name gitar aku ni la), dah 6 bulan aku x bersihkan die, sian plak die ni, so, alang2 aku bersihkan si shiro ni, aku tunjuk la kat korg camne proses aku bersihkan beliau ea.~~~


ni la alat2 yang aku gunakan



aku rembat minyak wangi mak aku, kene pakai minyak utk membuang kekotoran pada gitar aku ni, plus nak jaga quality kayu gitar ni, actually die ade minyak polish utk gitar special punye, tp aku ngah xde duet, pakai minyak wangi pon jadi la~



kene la 'tonyoh' sket kat kayu fred gitar ni, bahagian gitar paling kotor sbb kena string gitar yang karat



kene kilatkan bahagian ni, baru la shine-shine gitu~



area ni pon slalu kotor gak, sbb habuk mudah terperangkap kat bawah strings.



sudah selesai polish, kasi kilat, kene la pasang balik equipment2 body gitar ni, papan yang aku skru ni sebagai daya tarikan + contrastkan kaler itam, putih and gold.



ni bleh dipanggil gitar saddles, tempat menampung + menyusun + menetapkan kedudukan string guitar.



ni plak tempat nak hold guitar strings, kalo xde ni, camne la nak letak strings nnti, hehe



tiba masanya nak pasang strings baru, brand Olympia je, rm14 satu set, paling murah + berkualiti, memandangkan struktur kewangan kurang memuaskan, layan je la, 6 string kesemuanya, 1st paling halus, 6th paling tebal.



aku pasang tali 6th dulu, tali paling atas, masukkan kat guitar string holder, then place kan kat guitar saddle.



tali gitar ni sume panjang2 + melebihi had blaka, so ape yg perlu skang ni, potong potong potong~ (mcm iklan potong tu) kasi pendek sket la, so aku akan ukur dlm seinchi camtu, xpon ukur sampai ke 'punat' utk tali 5th punye. then mark.!



lepas dah mark, potong saja~ xperlu yg selebihnye, tugas ni bukan ape, nak meng-kemas-kan string guitar anda, baru nampak chantek.!



pastu, masukkan tali 6th kat tempat yang betul, masuk sket je hujung string tu.



then, pusing utk kasi string tu tegang. tgk tu, kan nampak kemas sket, kalo tali tu berlebihan panjang die, mesti serabut kepale je tgk~ huhu



buat step yang same utk kesemua string yang lain, tadaa.!!! chantek.! kemas.!!



next, proses tune guitar, nak tune guitar ni, kalo pakai manual, guna telinga je, tp aku ni malas, teknologi masa kini ada, mesti digunakan, so aku pakai tuner kat guitar effect aku jew, pantas, tepat, jitu.! wakakaka~



dah siap.!! gitar aku kini kembali bersinar.!!!!!!!! yeah...~~~~


thats all for today, tengkiu~ x)


2 komen:

Anonymous said...

mak kaw taw x kaw pakai perfume dia?

momoQue said...

shiro??
tu bukan sy ke yg bg nama kat die?
jeles tu kat shiro tu
dilayan first class
cisss~~
wahahaha